جهت مشاهدهی چالش هفتهی قبل اینجا کلیک کنید.
پیشزمینه:
خب شما هنوز در شرکت MyHotels.Com مشغول هستید و روی فروش هتل هنوز کار میکنید.😉
[همانطور که انتهای چالش شماره ۱۰ گفتیم، این چالش بخش دیگری از صورت مسئله مطرح شده در چالسش شماره ۱۰ را زیر ذره بین میبرد.]
سناریو:
همانطور که عنوان شد در این چالش نیز در مورد قیمت گذاری هتلها صحبت خواهیم کرد. بصورت خلاصه، هر هتل دارای یکسری مشخصات کلی از جمله موقعیت هتل، تعداد ستاره و امکانات کلی هتل است که در قیمت نهایی رزرو اتاقهای آن هتل موثر است. همچنین انواع و اقسام گوناگونی از اتاقها ممکن است در یک هتل وجود داشته باشد، که بسته به نوع آن اتاق، بر روی قیمت نهایی آن اتاقها تاثیر گذار خواهند بود.
به عنوان مثال میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- نوع اتاق (سینگل، دبل، تریپل)
- طبقه اتاق (اتاقهای طبقات پایین نسبت به اتاقهای طبقات بالاتر قیمت متفاوتی دارند)
- امکانات اضافی اتاق (مانند مشرف بودن به دریا)
صورت مسئله:
قیمت گذاری، همانگونه که در بالا نیز اشاره شد، تابع فاکتورهای زیادی است. از طرف دیگر قیمت یک اتاق به دلیل تغییر نرخ ارزها، و همچنین عرضه و تقاضا و عوامل دیگر، نیز ممکن است دستخوش تغییر شود. مثلا قیمت یک اتاق سینگل در هفته اول ۱۰ دلار، هفته دوم ۱۱ دلار و هفته سوم ۹ دلار باشد.
شما قیمت گذاری را با تمام پیچیدگیهای عنوان شده در بالا، در چالش شماره قبل حل کردید.
در اینجا فرض کنید، برای فروش B2B و فروش به آژانسهای همکار قصد قیمت گذاری هتل را دارید. با در نظر گرفتن این مورد به سوالات زیر پاسخ دهید:
- قیمت نهایی یک اتاق ممکن است برای همکاران B2B بصورت کمیسیون و درصدی از فروش اعمال شود. به این معنی که قیمت اتاق سینگل توسط شما ۱۰ دلار تعیین میشود، و در صورتی که این اتاق توسط آژانس همکار شما فروش رفته باشد، برای مشتری همان ۱۰ دلار حساب میشود، و درصدی از ۱۰ دلار، مثلا ۲درصد از فروش آن به آژانس همکار داده میشود. این موضوع را چطور در قیمت گذاری لحاظ میکنید؟
- ممکن است شرکت شما فقط کف قیمت اتاقها را تعیین کند، و هر آژانس اجازه داشته باشد که با درصدی بالاتر آن اتاق رو به فروش برساند. مثلا شما قیمت یک اتاق سینگل را ۱۰ دلار تعیین کردید، حال اگر آژانسی آن اتاق را ۱۱ دلار بفروشد، ۱ لار به آن آژانس داده میشود. این سناریو رو چطور مدلسازی میکنید؟
- برای میزان فروش هر آژانس همکار یک ظرفیت تعیین کنید تا از فروش تمامی ظرفیت هتل توسط یک آژانس جلوگیری کنید؟
- تعداد آژانسهای همکار ممکن است بسیار زیاد باشد. آیا این موضوع در مسئلههای مطرح شده در بالا تاثیری خواهد داشت؟