جهت مشاهدهی چالش هفتهی قبل اینجا کلیک کنید.
پیشزمینه:
شما در شرکت UberEats.Com به عنوان توسعهدهنده مشغول هستید. کسبوکار اصلی شرکت سفارش آنلاین غذا از رستورانها و تحویل سفارش به مشتریان است. این کسبوکار در نقاط محتلفی از دنیا گسترش پیدا کرده است.
رستورانهای مختلفی در سراسر جهان، غذاهای متنوعی بسته به سلیقه مشتریان در پلتفرم شرکت شما ارائه میدهند.
سناریو:
شرکت شما در حال توسعه سهم بازار خود از بازار است. بخشی تحت عنوان Loyalty Program در UberEats.Com راهاندازی شده است. شرکت تصمیم گرفته است برنامههایی برای جذب مشتریان جدید، افزایش فروش برای رستورانهای موجود، و همچنین خوشحال کردن و متعهد کردن مشتریان فعلی در پیش بگیرد.
مدیر محصول بخش وفاداری مشتری در نظر دارد برای جذب مشتری بیشتر و همچنین وفادار کردن مشتریان فعلی(شامل رستوراندارها، و سفارش دهندگان غذا)، برنامههای تشویقی متنوعی را اجرا کند.
در زیر یکسری مثال از برنامه وفاداری مشتری مد نظر مدیر محصول آورده شده است:
- رستوران مکدونالد شهر بارسلون شعبه مرکزی، برای مشتریان جدید، که برای بار اول در پلتفرم شما غذا سفارش میدهند، ۱۵ درصد تخفیف بر روی سفارش آنها ارائه میدهد.
- تمامی رستورانهای زنجیرهای مکدونالد در شهر لندن، برای روز تعطیلات آخر هفته ماه مارس ۲۰۲۴، به همه مشتریانی که خریدی بالاتر از ۱۰۰ دلار داشته باشند، یک [چیکن برگر یا مکبرگر] بصورت رایگان میدهد.
- در صورتی که شما بیش از ۵ بار از یک رستوران سفارش غذا داشته باشید، به عنوان یک هدیه گیفت کارتی برای شما ارسال میگردد.
- همچنین خود شرکت شما نیز میتواند در صورتی که بخواهد بازار خود را در منطقهای گسترش دهد، یک برنامهای را اجرا کند که طی آن در صورت سفارش از تمامی رستورانهای آن شهر برای مشتریان جدید، ۱۰ درصد تخفیف بر روی تمامی سفارشها اعمال کند. تفاوت این سناریو با سناریوهای بالا در این است که تخفیف اینجا توسط UberEats.com اعمال میشود نه توسط رستورانها.
پارامترهای مختلف و متنوعی در این برنامه وفاداری مشتری نقش بازی میکنند. مواردی از جمله:
نوع رستورانها، بخش بندی مشتریان، رفتار و سوابق خرید قبلی مشتریان، میزان مبلغ خرید مشتری در هر سفارش، محتویات سفارش مشتریان، منطقهی جغرافیایی فعالیت(مثلا رستورانهای چینی در شهر بارسلون)، زمان سفارش، وعده سفارش و …
مدیر محصول شما همچنین عنوان میکند که این برنامه وفاداری مشتری، ممکن است در آینده نزدیک گسترش پیدا کند و پارامترهای مختلفی دیگری نیز به این برنامه افزوده شود.
تعداد شهرهای تحت پوشش، رستورانهای طرف قرارداد و همچنین مشتریان در شرکت شما بسیار زیاد میباشد. از همین رو تعداد پلنهای که تحت عنوان وفاداری مشتری ممکن است اجرا شود، بسیار زیاد خواهد بود.
همچنین ممکن است برای یک رستوران شرایط مختلفی بصورت همزمان نیز اعمال شود و مدیر محصول میخواهد بتواند این شرایط را نیز مدیریت کند. به عنوان مثال ممکن است رستوران مکدونالد شعبه مرکزی شهر بارسلون ممکن است برنامههای زیر را بصورت همزمان اجرا کرده باشد:
- در صورتی که از آخرین سفارش مشتری ۴ ماه گذشته باشد، یک چیزبرگر به او هدیه میدهد.(این سناریو برای تشویق مشتریان به سفارش مجدد است)
- در صورتی که مشتری بیش از ۱۵ قلم آیتم در سفارش خود داشته باشد، یک مکبرگر رایگان نیز برای وی ارسال میشود.
- در صورتی که در سبد خرید مشتری پک غذای کودک وجود داشته باشد، ۲ درصد تخفیف بر روی سبد خریدش اعمال میشود.
در اینحالت این رستوران باید بتواند برای یک مشتری خاص کدام یک از طرحهای بالا اعمال میشود. به عنوان مثال ممکن است Jon Doe مشتری باشد که از آخرین سفارشش ۴ ماه میگذرد، و حالا در سفارش خود ۱۶ قلم آیتم انتخاب کرده است که یکی از آنها پک پیشنهادی رستوران برای کودک است.
به عنوان نکتهی آخری در این چالش، این را نیز در نظر بگیرید که بخشی از پلنهای وفاداری ممکن است دارای ابهام باشند. به عنوان مثال سناریوهای دوم و سوم را در مثال بالا در نظر بگیرید. فرض کنید پک غذای کودک شامل ۳ قلم آیتم[مک برگر، نوشابه بدون قند و سیبزمینی است]. آیا این پک آیتم در سب خرید محسوب میشود یا ۳ آیتم. اگر مشتری ۱۵ قلم آیتم به سفارشش اضافه کند که یکی از آنها پک غذای مخصوص کودک باشد، آیا باید هر دو جایزه خرید (مکبرگر رایگان و ۲ درصد تخفیف بر روی سبد خرید) برای وی اعمال شود، یا در اینحالت مشتری باید یکی از آنها را انتخاب کند؟
صورت مسئله:
با توجه به سناریو بالا به سوالات زیر پاسخ دهید:
- دومین این مسئله را چطور مدل میکنید؟
- از چه رویکردی در طراحی دومین مسئله کمک میگیرید؟
- چطور از صحت برنامه اطمینان حاصل میکنید؟
- فکر میکنید طراحی UI/UX برنامه به چه صورت باید انجام شود؟
- چگونه مطمئن میشوید که درصورت نیاز برنامه شما در آینده نیز قابلیت توسعه و انعطاف پذیری دارد؟
- تعداد بسیار بالای پلن وفاداری تعریف شده را، چطور مدیریت میکنید؟