کارگاه Big-Picture ایونت‌استورمینگ

نام دوره مربی تاریخ دوره ساعت هزینه ثبت‌نام زود هنگام هزینه ثبت‌نام عادی ظرفیت لینک ثبت نام
کارگاه چهارم Big-Picture ایونت‌استورمینگ مسعود بهرامی 13 آذر 1399 13:30 الی 17:30 180 هزار تومان 200 هزار تومان 20 نفر ثبت ‌نام

ایونت‌استورمینگ چیست؟


ایونت‌استورمینگ یک روش و تکنیک بر پایه مشارکت فعال اعضای شرکت کننده برای مدل کردن دامین و حل مسائل پیچیده دامین است. برنامه نویسان، طراحان و معماران نرم‌افزار، مالکین و آنالیزورهای محصول، متخصصان تجربه کاربری و متخصصان دامنه در یک کارگاه دعوت شده و سعی می‌کنند با تعامل و مشارکت سازنده به موارد زیر دست پیدا کنند:

  • کشف حقایق و ناشناخته‌ها و موارد مبهم در یک دامین بزرگ و پیچیده
  • به تصویر کشیدن فضای مسئله جهت رسیدن به یک درک و همزبانی مشترک هم همچنین کنترل پیچیدگی موجود فضای دامنه
  • استفاده از تصویر بزرگ بدست آمده جهت طراحی و تولید نرم‌افزاری که بهتر و دقیق‌تر با فضای مسئله متناسب می‌باشد.

در این کارگاه چه خواهد گذشت؟


در این کارگاه 4 ساعته تلاش خواهیم کرد با مشارکت فعال و کسب تجربه با هم یک مسئله واقعی و نسبتا پیچیده را در زمانی بسیار کوتاه مدل کنیم. و در انتها بادستورالعمل‌های برگزاری این نوع کارگاه، چالش‌هایی که ممکن است با آن مواجه شویم و تکنیک‌های مدل‌سازی به کمک ایونت‌استورمینگ آشنا خواهیم شد.

ابتدا فرا خواهیم گرفت که ایونت استورمینگ چیست؟ و چه زمانی چه کمکی می‌تواند به ما کند؟

سپس ملزومات و روش برگزاری کارگاه Big-Picture ایونت‌استورمینگ معرفی خواهد شد.

پس از آن اقدام به برگزاری یک کارگاه واقعی خواهیم کرد و سعی می‌کنیم با رویدادنگاری، فرآیندهای دامین مورد بحث را به تصویر بکشیم. با گذشت زمان و با اضافه شدن رویدادهای بیشتر و بیشتر با فرآیند، تکنیک‌ها و چالش‌های رویدادنگاری فرآیندهای پیچیده و غیر خطی و تکرار شونده کسب‌و‌کار آشنا خواهیم شد.

در مرحله بعد تلاش خواهیم کرد با افزودن قوانین کسب‌و‌کار ، به مدلی غنی‌تر دست پیدا کنیم. مدلی که بهتر محدودیت‌ها و نقاط قوت فضای مسئله را به تصویر می‌کشد.

پس از این مراحل ما با یک فضای شلوغ از رویداهای نگاشته شده و قوانین کسب‌و‌کار مواجه خواهیم شد.

در این مرحله با تکنیک‌های مختلف جهت ساختار دادن به این فضای شلوغ بدست آمده آشنا خواهیم شد و آنها را بکار خواهیم برد تا به یک ساختار مناسب‌تر دست پیدا کنیم. ساختاری که بتوانیم به کمک آن خروجی‌های مورد نظر از کارگاه ایونت‌استورمینگ را بدست آوریم.

سرنخ‌های مختلف جهت شناسایی Bounded Context‌ها/مایکروسرویس‌ها در این مرحله معرفی خواهد شد.

با نقش تسهیل کننده (Facilitator) بیشتر آشنا خواهیم شد و فرا خواهیم گرفت که چگونه می‌توانیم به عنوان یک تسهیل کننده به برگزاری هرچه موثر این کارگاه کمک کنیم.

چالش‌های مختلفی که ممکن است هنگام برگزاری این کارگاه با آن مواجه شوید معرفی شده و راه‌کارهای مناسب برای هر مورد معرفی خواهد شد.

نکته تکمیلی


در کارگاه `از ایونت‌استورمینگ تا طراحی نرم‌افزار` تلاش خواهیم کرد از اطلاعات بدست آمده در این بخش برای طراحی بهتر نرم‌افزار استفاده کنیم. مواردی همچون:

  • تکنیک‌های مختلف شناسایی Bounded Context ها و مایکروسرویس‌ها
  • طراحی Aggregate
  • ترجمه‌ی کارت‌ها به معماری‌ CQRS/ES
  • استخراج سناریوهای BDD
  • غنی‌تر کردن مدل به کمک تکنیک‌های Impact Mapping و Example Mapping
  • نوشتن داستان کاربری
بصورت مفصل مورد بررسی قرار خواهند گرفت. در این کارگاه در مورد برخی موارد بالا بصورت خیلی مختصر صحبت خواهد شد. همچنین لینک ثبت‌نام `از ایونت‌استورمینگ تا طراحی نرم‌افزار` نیز بزودی فعال خواهد شد.

در خبرنامه عضو شوید